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Ebonite is the first material used for the production of fountain pens, in use since the first examples produced at the end of 1800. If even some objects considered as "precursors" of the fountain pen were made of metal, the first fountain pens were born substantially as a result of the invention of this material, which with its characteristics of ease of use, chemical inertia (and consequent resistance to corrosion), proved to be optimal for the construction of that "reservoir" of ink that was in fact the main component of the first fountain pens, and this also thanks to its characteristics of thermal insulation, which avoid the transmission of heat from the hand to the air of the reservoir, with a consequent increase in pressure and loss of ink.  
 
Ebonite is the first material used for the production of fountain pens, in use since the first examples produced at the end of 1800. If even some objects considered as "precursors" of the fountain pen were made of metal, the first fountain pens were born substantially as a result of the invention of this material, which with its characteristics of ease of use, chemical inertia (and consequent resistance to corrosion), proved to be optimal for the construction of that "reservoir" of ink that was in fact the main component of the first fountain pens, and this also thanks to its characteristics of thermal insulation, which avoid the transmission of heat from the hand to the air of the reservoir, with a consequent increase in pressure and loss of ink.  
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[[File:Swan-SelfFiller-SF2-Inscr.jpg|left|thumb|Esempio di scoloritura di una [[Swan]] in ebanite]]
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[[File:Swan-SelfFiller-SF2-Inscr.jpg|left|thumb|Example of discoloration of a [[Swan]] in ebonite]]
    
Il materiale soffre però di elevata fragilità meccanica, che rende le penne in ebanite poco resistenti ad urti e cadute, in questo caso la neutralità chimica si dimostra un difetto in quanto rende quasi impossibile incollare fra loro pezzi di ebanite in maniera resistente. Tuttavia è possibile ricostruire parti mancanti con polvere di ebanite e cianoacrilato.<ref>vedi [http://forum.fountainpen.it/viewtopic.php?f=12&t=9228#p115300 questa discussione].</ref> Inoltre con l'esposizione alla luce, all'umidità ed al calore lo zolfo presente nel materiale tende ad ossidarsi, e ad affiorare sulla superficie, colorandola con una sorta di pellicola opaca marrone scuro che rimuove la lucentezza della lucidatura originale. Questa patina è indice dell'età di una penna, e anche se oggi esistono prodotti che possono invertire il processo e riportare il materiale alla lucentezza originaria, l'opportunità di una tale operazione viene messa in discussione da coloro che non la ritengono rispettosa dello stato della penna.<ref>vedi [http://forum.fountainpen.it/viewtopic.php?f=12&t=2134 questa discussione].</ref>
 
Il materiale soffre però di elevata fragilità meccanica, che rende le penne in ebanite poco resistenti ad urti e cadute, in questo caso la neutralità chimica si dimostra un difetto in quanto rende quasi impossibile incollare fra loro pezzi di ebanite in maniera resistente. Tuttavia è possibile ricostruire parti mancanti con polvere di ebanite e cianoacrilato.<ref>vedi [http://forum.fountainpen.it/viewtopic.php?f=12&t=9228#p115300 questa discussione].</ref> Inoltre con l'esposizione alla luce, all'umidità ed al calore lo zolfo presente nel materiale tende ad ossidarsi, e ad affiorare sulla superficie, colorandola con una sorta di pellicola opaca marrone scuro che rimuove la lucentezza della lucidatura originale. Questa patina è indice dell'età di una penna, e anche se oggi esistono prodotti che possono invertire il processo e riportare il materiale alla lucentezza originaria, l'opportunità di una tale operazione viene messa in discussione da coloro che non la ritengono rispettosa dello stato della penna.<ref>vedi [http://forum.fountainpen.it/viewtopic.php?f=12&t=2134 questa discussione].</ref>

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